WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Zespołu Szkół nr 1 im. J. Kilińskiego w Pabianicach
1. Wstęp
WSDZ zakłada, że wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia.
Misją WSDZ w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach jest wieloetapowe przygotowanie uczniów do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki. Działania jego stworzą uczniom możliwość poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy, uzyskania informacji o lokalnym rynku pracy, zaplanowania własnej kariery zawodowej, wykształcenia umiejętności planowania kariery zawodowej.
2. Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017r.
3. Główny cel realizacji doradztwa zawodowego
Celem ogólnym doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji i dokonywania zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających poznawanie własnych zasobów oraz analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji
4. Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole i ich adresaci:
Działania związane z doradztwem zawodowym w branżowych szkołach są kierowane do trzech grup adresatów:
uczniów,
rodziców,
nauczycieli.
4.1 Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:
· udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
· prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych;
· realizowanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach przedmiotowych z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu;
· aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów, zainteresowań, predyspozycji;
· organizowanie zajęć praktycznych i staży zawodowych;
· zachęcanie do pozyskiwania referencji z miejsc zajęć praktycznych lub miejsc odbywania przez uczniów staży zawodowych;
· prowadzenie kół zainteresowań zgodnie z oczekiwaniami uczniów;
· inspirowanie do zdobywania nowych umiejętności poprzez udział w dodatkowych zajęciach zawodowych;
· angażowanie uczniów w działania na rzecz promocji szkoły;
· organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
· umożliwianie udziału w targach pracy i targach edukacyjnych;
· organizowanie konkursów zawodowych;
· stosowanie metod aktywizujących wpływających na zwiększenie zaangażowania uczniów i samodzielności w planowaniu kariery;
· informowanie o ofercie kształcenia po ukończeniu branżowej szkoły – w tym o kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ);
· umożliwianie zdobywania dodatkowych uprawnień w trakcie nauki;
· udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, planowanie własnej działalności i samopoznanie;
· inspirowanie i pomaganie w przygotowywaniu przez uczniów Indywidualnych Planów Działania (IPD).
4.2 Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
· organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
· prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
· informowanie o targach pracy i targach edukacyjnych;
· udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik).
4.3 Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z nauczycielami (zadania Rady Pedagogicznej) obejmuje:
· umożliwianie zainteresowanym osobom udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
· prowadzenie lekcji koleżeńskich;
· prowadzenie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej;
· inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
· udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
· wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
5. Formy realizacji WSDZ:
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
· podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym w wymiarze wynikającym z ramowych planów nauczania, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i
wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach,
· zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
· a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego
· podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole lub poza nią
Metody pracy
Nauczyciele współrealizujący wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wykorzystują m.in. następujące metody pracy z uczniem:
· podające,
· problemowe, metody aktywizujące,
· programowane: z użyciem komputera,
· eksponujące,
· praktyczne.
Doradca zawodowy prowadząc poradnictwo indywidualne stosuje przede wszystkim rozmowę doradczą
6. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
6.1 Dyrektor szkoły:
· odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
· wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
· zapewnia warunki do realizowania w szkole doradztwa zawodowego;
· organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym polegające na planowaniu i przeprowadzaniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze.
6.2 Doradca zawodowy:
· określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
· pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
· prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
· wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
· prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
· diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
· współpracuje z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami przy planowaniu, koordynowaniu, i ewaluacji działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych przez szkołę
· wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
· gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
· współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
6.3 Wychowawcy i nauczyciele:
· określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
· eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
· włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
· realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na zajęciach;
· wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
· współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
· prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
· przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodowych;
· współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym
6.4 Pedagog szkolny:
· określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
· włącza treści z zakresu doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
· włącza się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
· współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
6.5 Nauczyciel-bibliotekarz:
· współpracuje z innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
· opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
· włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
6.6 Pielęgniarka szkolna
· współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
· udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
· organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków adekwatnych do zawodów wybranych przez uczniów.
7. Sojusznicy – sieć współpracy
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparcie merytoryczne jest udzielane szkołom branżowym przez: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Jednakże szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym. Są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.
8. Plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym w danym roku szkolnym
Szkoła opracowuje WSDZ na cały cykl kształcenia w branżowej szkole. Dla usprawnienia realizacji zapisów WSDZ corocznie przygotowuje program działań doradczych. W programie znajdują się następujące elementy:
· rodzaj działania/tematyka zajęć;
· metody i formy realizacji;
· odbiorcy;
· realizatorzy i sojusznicy;
· terminy;
· uwagi do realizacji/komentarze.
Roczny program jest opracowywany przez: doradcę zawodowego w konsultacji z przedstawicielami komisji przedmiotowych;
9. Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Dyrektor, po konsultacji z doradcą zawodowym, ustala sposoby, zasady i harmonogram oraz obszary prowadzenia monitoringu i ewaluacji. Ewaluacja przeprowadzana jest w formie wybranej przez szkołę: co roku lub po całym cyklu kształcenia.
Rada pedagogiczna, rodzice uczniów, osoby i instytucje z otoczenia gospodarczo-społecznego są informowani o realizacji doradztwa zawodowego w szkole. Działanie to ma charakter informacyjny, a także promujący szkołę i pracę doradcy zawodowego oraz osób zaangażowanych w zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
10. Korzyści wynikające z realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
Dla indywidualnych odbiorców:
· Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
· Poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów.
· Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
· Ułatwienie wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy.
· Świadomość możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej.
· Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.
Dla szkoły:
· Realizacja zobowiązań wynikających z ustawy i dotyczących „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”.
· Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji (Ośrodek Kariery, biblioteka szkolna)
Dla pracodawców:
· Zwiększenie szansy znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów świadomych oczekiwań rynku pracy.
Opracowała: Małgorzata Solecka-Koplin (pełniąca obowiązki szkolnego doradcy zawodowego).